Tee vaikutus ja jää b2b-asiakkaasi mieleen
Tee vaikutus ja jää b2b-asiakkaasi mieleen
Moni kaltaiseni yrittäjä miettii, miten tehdä vaikutus b2b-asiakkaisiin. B2c-asiakkaiden tarpeet ja toiveet kyllä osataan lukea, mutta yritysasiakkaan kanssa on vaikeampi toimia. Hyvä muistisääntö on, että b2b-asiakkaat ovat lopulta vain nippu tavallisia kuluttajia yritysasiakkaan naamion takana. Seuraavaksi joitakin vinkkejä, joiden avulla olen itse onnistunut sopimaan kaikkia osapuolia hyödyntäviä diilejä.
Panosta ulkoiseen olemukseen
On ihmismielelle ominaista kiinnittää huomioita muiden ulkonäköön ja sitä myös teemme – halusimme sitä tai emme. Sopiva bisnestyyli riippuu paljon toimialastasi, sektoristasi, yrityksesi koosta ja yrityskulttuurista. Tarkkojen pukeutumisneuvojen sijasta suosittelen tarkkailemaan sitä, mikä on alallesi ominainen tapa pukeutua ja panosta siihen. Tatuointitarvikkeita maahantuovan yrittäjän ei kannata pukeutua klassiseen pukuun, sillä se ei lisää arvoa hänen asiakkaidensa silmissä. Sen sijaan siisti asu ja hyvä yleishygienia kannattaa muistaa kaikissa yritystapaamisissa.
Tarjoa ylimääräistä luksusta
Asiakkaan mieleen jäävät ne hetket, kun hänen odotuksensa ylittyivät. Odotuksia ei tarvitse ylittää ylitsepursuavin serenadein, vaan yleensä mukava yrityslahja tai onnittelu syntymäpäivänä riittää. Yksi hyvä tapa on tarjota asiakkaalle brunssi, jossa voitte keskustella liikeasioista maukkaan ruuan äärellä. Joskus yritysasiakasta ilahduttaa, jos huomioit häntä vaikkapa someviestinnässä ja kehut asiakastasi julkisesti.
Pysy aikataulussa
Yrittäjänä jaat yritysasiakkaasi kanssa yhteisen arvomaailman: aika on rahaa. Jos tuhlaat asiakkaasi aikaa olemalla myöhässä, unohtamalla tapaamisia tai säätämällä aikataulujen kanssa, et jää mieleen positiivisessa valossa. Yritysasiakkaasi arvostaa joustavaa, luotettavaa yrittäjää, joka kunnioittaa asiakkaansa aikaa. Asiakas tekee päätöksen, kenelle halua aikaansa antaa ja jos et ole luottamuksen arvoinen, jäät toiseksi niille kilpailijoille, ketkä pysyvät aikataulussa ja keihin voi luottaa tilanteessa kuin tilanteessa.